Praksisfasen er perioden mens studenten er i praksis. For studentene vil perioden løpe fra første møte med praksisvert og til de er ferdig med praksis. Studentene skal i løpet av denne fasen gjennomføre et forutbestemt antall timer (avhengig av utdanningsinstitusjon) med praksis hos praksisbedriften. Studentene har også annen undervisning i praksisemnet som foregår på utdanningsinstitusjonen sammen med medstudenter og faglæreren.
Første kontakt med studenten
Praksisvert og student har første kontakt så snart som mulig etter at studenten har blitt tildelt praksisvert. Erfaring tilsier at det er lurt å avtale et møte og starte så snart som mulig.
Faglæreren vil sørge for at praksisverten og studenten har hverandres kontaktinformasjon. Studenten har blitt oppfordret til å ta kontakt med sin praksisvert. Det er også fint dersom du som praksisvert tar kontakt med studenten.
Alle setter pris på en varm velkomst! Gi gjerne en omvisning på arbeidsplassen og presenter studenten for sine nye kolleger. Dere kan gjerne fortelle mer om arbeidsplassen, etablere en arbeidsplan og underskrive avtale om praksis.
En sentral del av første møte vil være å etablere en arbeidsplan. Her kan dere informere om bedriftens behov for hjelp til å utføre arbeidsoppgaver og spørre mer om studentens faglige interesser og kompetanser.
Arbeidsplanen må også inkludere en tentativ timeplan for når studenten skal være i praksis. Praksis kan enten være en sammenhengende periode eller fordeles over hele semesteret. Fordelingen må tilpasses både bedriftens behov og studentens timeplan. Mange studenter har annen obligatorisk undervisning på utdanningsinstitusjonen i tillegg til praksisemnet som de må ta hensyn til. Enkelte undervisningsinstitusjoner har også lagt opp til at det skal være en sammenhengende periode med praksis. Studenten vet hva som gjelder for seg.
Studentene har flere år med relevant utdanning, men er ikke ferdig utdannet. De vil kreve opplæring for å kunne utføre arbeidsoppgaver i din bedrift på egen hånd, på lik linje med mange andre arbeidstakere. Studentene har ulike erfaringer, forkunnskaper, holdninger og behov, men alle er svært motiverte for å lære, være til nytte og gjøre et godt inntrykk. Møt studenten med ambisiøse, men realistiske forventninger. Praksisverten sine forventninger til den enkelte student om innsats og mestring påvirker også læring og tro på egne evner og muligheter.
Det er viktig å gi en konstruktiv tilbakemelding på jobben som studentene gjør. Mange studenter i praksis synes det er skremmende å utføre viktige arbeidsoppgaver for en praksisbedrift. Samtidig tar studentene ansvaret og arbeidsoppgavene svært seriøst, noe som fører til en bratt læringskurve og godt utførte arbeidsoppgaver. De kan likevel synes det er vanskelig å bedømme hva som er «godt nok», det vil si å avgjøre når en arbeidsoppgave er ferdig utført.
Det er en fordel å være konkret når dere lager en plan for opplæring. Sett opp en liste over aktuelle arbeidsoppgaver, samt kompetanser som kreves for å utføre oppgavene. Avklar deretter studentenes kompetanse med studenten og behovet for opplæring for å kunne utføre oppgavene. Sett opp en person fra bedriften som har ansvaret for opplæringen av akkurat denne arbeidsoppgaven, samt et tentativt tidspunkt. Opplæringsplanen kan også inkludere aktivt engasjement fra studenten i form av å hente informasjon og å sette seg inn i prosedyrer. Det er nyttig for studenten at dere opplyser om det store bildet og forteller hvordan arbeidsoppgaven passer inn i det store puslespillet. Denne informasjonen bidrar til forståelse og motivasjon.
Studentene oppfordres til å føre løpende notater fra praksis når det gjelder læring og tanker de har gjort seg. En slik refleksjon av hvordan de lærer fører til en mer kritisk tilnærming og bedre læringsstrategier både under praksis og i andre situasjoner. Studentene skal også skrive åpne blogposter fra praksis (Biologipraksis UiB, Geopraksis), og notatene vil være til god hjelp når de skal forfatte bloggene.
Sett i gang praksisarbeidet
Under praksis er det forventet at studenten overholder arbeidstid og inngåtte avtaler, samt utfører avtalte oppgaver etter beste evne. Videre skal studenten gjøre seg kjent med bedriften og arbeidsoppgaver knyttet til praksisen, følge og overholde instruksjoner om sikkerhetsregler på bedriften, vise respekt for medarbeidere på arbeidsplassen og overholde eventuell taushetsplikt/ fortrolighet knyttet til bedriften. Studenten trenger utstyr og plass som kreves for å kunne utføre oppgavene de blir satt til. Studentene vil trenge veiledning og opplæring i praksisperioden, men det er også forventet at de aktivt engasjerer seg i egen læringsprosess og har ansvar for egen læring. Ta gjerne kontakt med faglæreren ved utdanningsinstitusjonen dersom dere er i tvil om forventninger og avklaringer under praksisarbeidet.
Studentene vet lite om hva som forventes av dem under praksisoppholdet. Dette gjelder både arbeidet som skal utføres og strukturering og planlegging av arbeidsdagen. Erfaring tilsier at studenter i praksis ofte savner praktisk informasjon om arbeidsdagen. Dette kan være informasjon som andre tilsatte tar som en selvfølge, for eksempel:
- Når og hvor studenten skal møte
- Hvor arbeidet skal foregå
- Hvilket arbeid som skal gjennomføres
- Om de bør forberede seg
- Dersom de skal på reise, hva som bør medbringes (mat, klær, sovepose etc), hvem de reiser sammen med og når de kan forvente å være tilbake
Avhengig av hvilken utdanningsinstitusjon studenten tilhører, kan noen av studentens ekstrakostnader i forbindelse med reiser dekkes av utdanningsinstitusjonen og til praksisvert. Før reisen anbefales det å ta kontakt med faglæreren eller administratoren for avklaring (se seksjon "Ta kontakt" på denne siden).
Det er fornuftig at studenten loggfører antall praksistimer. Faglæreren ved utdanningsinstitusjonen godkjenner praksisdelen av emnet når alle praksistimene er gjennomført. Ta kontakt med faglæreren eller administratoren ved behov (se seksjon "Ta kontakt" på denne siden).
Midtveisevaluering
Studentene oppfordres til å føre notater fra praksis der de reflekterer over erfaringer, tanker og spørsmål rundt praksis. Studentene skal også skrive en blogg fra praksis. Bloggene er åpne og leses av slektninger, venner, faglærer og elever og medstudenter fra hele Norge. Faglæreren møter studentene midtveis i semesteret uten at praksisverten er tilstede. Hensikten med møtet er at studentene skal dele og diskutere erfaringer, samt reflektere over forholdet mellom det de har lært på utdanningsinstitusjonen og det de lærer i praksis.
Både praksisvert og student ønsker gjerne informasjon fra den andre parten om hvordan det går underveis i praksisperioden. Vi har derfor laget en mal til en medarbeidersamtale. Se forslag til temaer som kan tas opp. Samtalen er ikke ment å være en streng evaluering av studenten eller praksisverten, men en arena for gjensidige tanker om hvordan det går i praksis. Vi vil anbefale at samtalen gjennomføres etter omtrent halvgått løp, men det er opp til praksisvert og student å ta initiativet til samtalen. Samtalen er konfidensiell mellom praksisvert og student.
Fallgruver
- Bruker for lite tid på opplæring. Løsning: Bruk nødvendig tid på opplæring. Ha en god dialog med studenten og spør om det er gitt tilstrekkelig opplæring. Opplæring er en investering både for praksisbedriften og studenten. Med god opplæring sitter studentene igjen med positiv erfaring og bedre inntrykk av praksisoppholdet, og de lærer mer. I tillegg kan praksisbedriften stole på godt utførte arbeidsoppgaver.
- Gir ikke tilstrekkelig informasjon. Løsning: Gi mer informasjon enn du tror at studenten trenger. Ha en god dialog med studenten og spør om det er gitt tilstrekkelig informasjon.
- Studenten mangler arbeidsoppgaver. Løsning: Legg en plan for arbeidsoppgaver som studenten kan hjelpe til med å utføre, og som venter på studenten selv om bedriftens kontaktperson ikke er til stede. Oppgavene bør være relevante for studenten sin utdanning, men trenger ikke være superspennende eller varierte.
Hva sier studentene
"Det tok ikke lang tid før jeg ble trygg på laboratoriet og oppgavene mine der. Døren til veileders kontor var alltid åpen, og det ble tidlig klart at alle spørsmål var velkomne. Jeg opplevde mye mestring og at jeg var til nytte."
Anette H., Biopraksis UiO
"Igjennom min praksisplass hos [bedrift] har jeg fått muligheten til å prøve ut mange forskjellige ferdigheter, både av typen vi har fått en smakebit på gjennom studiet, men også helt nye. Jeg har fått testet ut forskjellige felt teknikker, samt fått være litt med på planleggingssiden i tillegg til å få brukt en del lupe i lab. Jeg har fått muligheten til å jobbe en del selvstendig og jeg fikk muligheten til å jobbe etter den ordinære arbeidstiden, noe som ga meg mye fleksibilitet til å nå timene mine. Det å få litt ansvar for egne oppgaver har hjulpet med å ta eierskap til de oppgavene og prosjektene jeg ble satt til å gjøre, noe som var en fin erfaring. "
Julie E., Biologipraksis UiB
"Det er jo litt skummelt å være ny, men praksisverten har vært veldig flink til å gjøre meg komfortabel. Jeg har blitt veldig godt tatt imot, og virkelig følt meg som en del av teamet. De har inkludert meg i det sosiale, hvor jeg har vært med på å grille i parken og løpe holmenkollstafetten! Jeg er veldig takknemlig for at [bedrift] har vært så flink til å inkludere meg i sitt arbeidsmiljø og for erfaringene jeg har fått med meg derfra."
Dina B., Biopraksis UiO
"I løpet av praksisperioden har jeg diskutert forvaltning av rovdyr, og kollegaene i [bedriften] er åpne for ulike perspektiver. Gjennom mange interessante diskusjoner i løpet av lunsjen eller med veilederen min, har jeg innsett at mange naturforskere ikke ser svarthvitt på naturen."
Malene H., Biopraksis UiO
"150 timer har gått svært raskt og definitivt gitt meg mykje. Eg har lært mange overførbare kunnskaper som kan videreføres, blant anna kommunikasjonsferdigheter skriftlig og muntlig og definitivt fleksibel planlegging. Når eg begynte i praksisen blei eg overraska, og svært interessert i, kor masse tverrfaglighet og roller det var i naturvern og i organisasjonen. Det var spesielt kult å sjå korleis naturvern blir utført i praksis, juridiske prosesser osv. Viss eg ikkje hadde studert biologi så ville eg kanskje gått noko i den retningen etter praksisen min her! Eg fant ut at det var mange måter man kan hjelpe naturen. Dette har hjulpet meg i valg av master til høsten, då naturvern og bærekraft er noko eg vil prøve meg på vidare. "
Agnes T., Biologipraksis UiB
"Jeg vil anbefale praksis til alle biologistudenter, da jeg kan tenke på mange fordeler og ingen ulemper med å velge dette. Fordelene inkluderer selvsagt kunnskap og bransjerelevant erfaring innenfor biologi, men man får også oppfriskning i arbeidsrelevante ferdigheter som kommunikasjon (i mitt tilfelle på nynorsk) og planlegging av egen tid, i tillegg til arbeidserfaring generelt. Jeg personlig har også lært meg å spørre om hjelp hvis det er noe jeg ikke helt kan, og dette er noe jeg føler er viktig for meg for at jeg skal kunne prestere bedre både i fremtidige studier og i arbeidslivet når den tid kommer."
Sandra B., Biologipraksis UiB
Synes du vi kan gjøre denne nettsiden bedre? Savner du noe? Vi setter pris på din tilbakemelding.
Klikk her for å sende oss dine tanker.